نکات نگارش رزومه برای تازهواردان کانادا
رزومهتان را متناسب با هر فرصت شغلی تنظیم کنید
برای هر شغلی که درخواست میکنید، رزومه خود را اختصاصی بنویسید. یعنی خلاصهای از وظایف و مهارتهای مرتبط با شغلی که برای آن اقدام میکنید را ذکر کنید و از کلیگویی پرهیز کنید.
فرمت رزومه کانادایی را رعایت کنید
رزومههای کانادایی معمولا بین ۱ تا ۲ صفحه هستند و اطلاعات شخصی مثل سن، جنسیت، وضعیت تاهل یا عکس در آن قرار نمیگیرد. ترتیب معمول اطلاعات: اطلاعات تماس، خلاصهای کوتاه از مهارتها و سوابق، سپس تجربه کاری، تحصیلات و مدارک.
روی دستاوردها تاکید کنید، نه فقط وظایف
به جای اینکه فقط بنویسید چه کارهایی قبلا انجام دادهاید، نتایج ملموس و دستاوردهای خود را نشان بدهید. برای مثال: «فروش را تا ۲۰٪ طی شش ماه افزایش دادم» یا «یک فرآیند جدید پیاده کردم که به کاهش هزینه انجامید».
از کلمات کلیدی استفاده کنید
بخش منابع انسانی و خیلی از کارفرماها برای پیدا کردن رزومهها از سیستمهای بررسی خودکار استفاده میکنند. بنابراین دقت کنید از کلمات کلیدی مرتبط با شغل موردنظر که در آگهی آمده، در رزومه خود استفاده کنید.
رزومه را ساده و واضح بنویسید
از فونتهای ساده و ساختار منظم استفاده کنید. رزومه شما باید به راحتی خوانده شود؛ پاراگرافهای کوتاه و بولتپوینتها (لیستوار) بهترین گزینهاند تا مخاطب در کوتاهترین زمان اطلاعات مهم را پیدا کند.
سوابق کاری کانادایی را هم اضافه کنید
اگر تجربه کار داوطلبانه یا کار پارهوقت در کانادا دارید، حتما آن را بنویسید. حتی کارهای داوطلبانه هم اگر مرتبط با شغل هستند، میتوانند به اعتبار رزومه شما اضافه کنند. برای مثال اگر به دنبال شغل مرتبط با مهاجرت به کانادا هستید، پیشنهاد میشود مقاله مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.
به جزئیات و غلطهای نگارشی دقت کنید
رزومه را چند بار بخوانید تا هیچ غلط املایی یا نگارشی نداشته باشد چون این موارد میتواند تاثیر منفی روی کارفرما بگذارد.
نامه کاور را فراموش نکنید
در کنار رزومه، همیشه یک کاورلتر (cover letter) کوتاه و اختصاصی برای هر شغل بنویسید تا انگیزه و علاقه خود را به آن جایگاه نشان دهید.
برای اطلاعات بیشتر درباره فرآیندهای کاری و مهاجرت، سری به صفحه ویزای کاری کانادا بزنید یا اگر به دنبال امکانات بیشتر هستید، صفحه نمونه ویزاهای اخذ شده را مشاهده کنید.
منبع: