فرم I-140: درخواست کارفرما برای کارگر مهاجر خارجی
کاربرد فرم I-140
فرم I-140 رو کارفرما برای درخواست اقامت دائم (گرین کارت) یک کارگر خارجی در آمریکا پر میکند. این فرم مخصوص اشخاصیه که میخوان از طریق کاری و شغلی اقامت بگیرن.
چه کسانی باید فرم I-140 رو پر کنن؟
بیشتر اوقات کارفرماها باید این فرم رو واسه کارمند خارجی خودشون ارسال کنن، اما گاهی بعضی متقاضیها میتونن خودشون هم اقدام کنن (مثل دسته بندی EB-1 یا EB-2 با معافیت علاقه ملی – National Interest Waiver).
مراحل ارسال فرم I-140
1. تکمیل فرم با دقت و مطابقت با شرایط پوزیشن شغلی
2. پرداخت هزینه مربوطه
3. ارسال مدارک موردنیاز مثل نامه پیشنهاد کار، مدارک تحصیلی و سابقه شغلی
4. ارسال فرم و مستندات به اداره مهاجرت آمریکا (USCIS)
چه زمانی باید فرم I-140 ثبت شود؟
معمولاً بعد از گرفتن تاییدیه گواهی کاری (Labor Certification) از وزارت کار آمریکا، کارفرما باید فرم I-140 رو ارسال کنه. بعضی گروهها مثل اساتید ممتاز یا برخی پژوهشگران بدون این مرحله هم میتونن مستقیم اقدام کنن.
مزایای ثبت فرم I-140
– شروع مسیر دریافت گرین کارت کاری امریکا
– ایجاد امکان اسپانسر شدن اعضای خانواده (همسر و فرزندان زیر 21 سال)
– دریافت وضعیت قانونی برای کار و زندگی در آمریکا
رسیدگی و پیگیری وضعیت
بعد از ارسال فرم I-140، میتونید با شماره رسید پرونده خود، وضعیت پیگیری پرونده رو از طریق سایت USCIS چک کنید. زمان رسیدگی ممکنه بسته به نوع پرونده و حجم درخواستها متغیر باشه.
منابع مرتبط و تکمیلی
برای آشنایی بیشتر با مهاجرت به آمریکا و اطلاعات کامل شرایط اخذ انواع ویزای کانادا و اروپا، میتونید از طریق این صفحه مطالعه کنید. همچنین، پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با خدمات و مشاوره مهاجرتی، صفحه خدمات و هزینهها رو هم ببینید.